Autogaz to dobra droga do oszczędności. Jednak wybór właściwej instalacji oraz zrozumienie procesu montażu i serwisowania instalacji LPG stosowanego do autogazu wymaga poznania kilku prawd o tym popularnym dziś paliwie napędzającym nasze samochody.

Czym jest LPG?

rafineria ropy naftowej

Liquefied Petroleum Gas, czyli właśnie LPG jest bardziej znany w naszym kraju jako propan-butan. W codzienności dostarcza energii eksploatowany jako gaz, ale jest przechowywany w zbiornikach w postaci ciekłej. W użytku jako paliwo silnikowe zwany jest autogazem. LPG jest produktem ubocznym uzyskiwanym przy rafinacji ropy naftowej. Jako produkt uboczny jest tym samym tańszy od ropy, przez co ma ważną zaletę – cenę.

W Polsce właściwości autogazu są regulowane normą PN-EN 589 pod nazwą „Paliwa do pojazdów samochodowych. LPG. Wymagania i metody badań”. Norma mówi o metodologii badań gazu użytkowanego w samochodach z instalacjami LPG.

Ile to kosztuje?

Dziś instalacje dostosowujące samochód do stosowania LPG są w ponad 2,5 milionach polskich aut co plasuje Polskę na drugim miejscu w Europie. Koszt instalacji LPG wynosi od 1200 do 8000 PLN, a cena zależy od technologii silnika. W zasadzie regułą jest, że do nowszych aut stosuje się droższe instalacje. Kolejną regułą jest to, że samochody zasilane LPG wymagają nadal stosowania benzyny, która służy do częściowego rozgrzania silnika. Istnieją też instalacje autogaz przystosowane do silników Diesla, ale są drogie.

Dziś najczęściej montuje się instalacje o wartości od 2 do 3 tyś. zł w samochodach produkowanych w latach 2000 – 2006. Autogaz zdobywa coraz większą popularność ze względu na cenę. Przy koszcie najpopularniejszej benzyny o liczbie oktanowej równej 95 wynoszącym 5,55 zł, cena litra LPG wynosząca 2,85 zł jest bardzo atrakcyjna.

Cena LPG w 2011

Rysunek 1. Porównanie ceny PB 95 i LPG na przestrzeni 2011 roku (źródło: Bankier.pl).

Samochodowe instalacje LPG

Wyróżnia się 5 typów instalacji zasilania LPG. Typy te zwie się generacjami instalacji LPG ze względu na moment powstania i rodzaj silnika, do którego są dostosowane.
Generacje instalacji autogazu:

  • I – instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) bez regulacji składu,
  • II – instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki,
  • III – instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej,
  • IV – instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory (pot. wtryskiwacze),
  • V – instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej.

schemat instalacji zasilania autogazem (LPG)
Rysunek 2. Schemat samochodowej instalacji LPG (źródło: http://ac.com.pl).

Zalety i wady stosowania LPG w samochodzie

Użytkowanie autogazu ma swoje wady i zalety. Warto je poznać przed podjęciem decyzji o „zagazowaniu” swojego samochodu.

Zalety LPG

  • Zbiorniki do autogazu są lekkie.
  • Silnik iskrowy, czterosuwowy bez problemu pracuje na gazie.
  • Gaz podczas spalania wytwarza mniejszą ilość gazów cieplarnianych niż benzyna.
  • Cena gazu stanowi około 50% ceny benzyny.

Wady autogazu

  • Silnik powinien uruchamiać się na benzynie, zwłaszcza zimą.
  • Spaliny generowane podczas spalania LPG są bardzie „mokre”, więc powodują większą korozję układu wydechowego.
  • Butla z gazem zajmuje miejsce w samochodzie.
  • Instalacje autogazu wymagają serwisowania.
  • Wzrost ceny przeglądów.
  • Niewłaściwe ilości benzyny w baku może być powodem zepsucia pompy paliwa.
  • Nieznacznie spada moc silnika (osiągi silników zasilanych LPG spadają od 4 do 15%).

Warto zobaczyć

Tu znajdą Państwo dodatkowe informacje o autogazie: